Wynajmujesz samochód i miałeś wypadek. Co dalej? Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji? Specjalnie dla Was przygotowaliśmy kilka porad co należy robić w przypadku kolizji.

  1. Zabezpiecz miejsce zdarzenia – oznacz miejsce wypadku trójkątem ostrzegawczym i włącz światła awaryjne i przede wszystkim, jeśli to możliwe, usuń pojazd na pobocze, tak aby nie utrudniał innym ruchu.
  2. Wezwij policję na miejsce zdarzenia lub spisz wspólne oświadczenie z miejsca zdarzenia – jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co zdarzenia – drugi uczestnik jest pod wpływem alkoholu, nie jest jasne kto jest sprawcą wypadku, któryś z uczestników nie posiada ważnych dokumentów – nie wahaj się wezwać policji.
  3. Spisz oświadczenie o zdarzeniu drogowym – znajdziesz go w każdym naszym samochodzie. Można opisać tam przyczynę wypadku, dane uczestników kolizji i zakres spowodowanych szkód. Takie podpisane oświadczenie ułatwi uzyskanie odszkodowania od zakładu ubezpieczeń.  Jakie informacje musi zawierać oświadczenie o okolicznościach zdarzenia?
    • dokładny opis miejsca zdarzenia (np. ulica i nr domu, skrzyżowanie),
    • dane identyfikujące auta (numery rejestracyjne),
    • dokładne dane kierowcy (imię, nazwisko, adres, PESEL, kategoria prawa jazdy ),
    • data, numer i organ wydający prawo jazdy,
    • numer polisy i nazwę ubezpieczyciela,
    • opis uszkodzeń samochodu/ów,
    • wskazanie w oświadczeniu, kto ponosi winę za zdarzenie (wskazanie winnego wypadku nie zawsze może być zgodne z rzeczywistym stanem. Niekiedy nie wszystkie okoliczności wypadku są oczywiste, dlatego w razie jakichkolwiek niejasności warto jest wezwać policję)*
    • szkic sytuacyjny, z zaznaczonymi pasami ruchu, znakami drogowymi, ustawieniem pojazdów przed i po kolizji (uwaga - niedokładny szkic może zostać wykorzystany przez ubezpieczyciela jako dowód stwierdzający, że „sprawca” jednak nie jest winny),
    • o zdarzeniu natychmiast trzeba zawiadomić telefonicznie ubezpieczyciela (wymagają tego niektóre firmy),
    • warto sporządzić zdjęcia z miejsca kolizji oraz spisać dane świadków (pomoże to w ewentualnym sporze z ubezpieczycielem).
  4. W razie jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń na nasza infolinię techniczną, która specjalnie dla Ciebie czynna jest 24/h, 7 dni w tygodniu

+48 801 50 25 50

Pliki do pobrania
- międzynarodowe oświadczenie o kolizji drogowej